colección
Project for a Temporary Public Sculpture (Hiroshima) [Proyecto para una escultura pública temporal (Hiroshima)], 2009
Simon Starling (Epsom, Reino Unido, 1967)
Bronce y acero
365.75 x 487.7 x 365.75 cm.
Por: Magalí Arriola - Directora y Curadora en jefe del MT

Project for a Temporary Public Sculpture (Hiroshima) forma parte de una investigación que Simon Starling, llevó a cabo entorno a la agenda política detrás de la obra del escultor inglés Henry Moore durante la Guerra Fría. Siendo uno de los patrocinadores de la Campaña para el Desarme Nuclear tras la segunda Guerra Mundial, Moore sin embargo aceptó la comisión de una escultura pública (Nuclear Energy, 1964-66) que conmemora la creación del primer reactor nuclear en cadena auto-sostenible por Enrico Fermi. Para la realización de dicha obra, Moore produjo una edición a escala de la pieza que tituló Atom Piece, y de la cual vendió un ejemplar al Hiroshima City Museum.

Al diseñar el móvil titulado Project for a Temporary Public Sculpture (Hiroshima), Starling buscó establecer un balance a la controversial Atom Piece, y dos esculturas más de Moore provenientes del Joseph H. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden (todas ellas reproducidas a la mitad de su tamaño original): Fallen Warrior (1957-59) y Three-piece Reclining Figure no.2: Bridge Prop (1963). El empresario Joseph H. Hirshhorn, un gran admirador de Moore que forjó su fortuna en parte gracias al incremento en las ventas de uranio resultado de la carrera nuclear armamentista de los años cincuenta y sesenta, adquirió más de 55 obras de Moore que luego donaría al gobierno norteamericano.

En esta como en muchas de sus piezas, Starling regresa a investigar las narrativas establecidas de la historia del arte, y pone en evidencia la fragilidad del equilibrio entre los relatos oficiales y los verdaderos intereses que subyacen detrás de las obras. El que el título nos remita a la concepción de una escultura pública provisional, subvierte la permanencia de las intervenciones conmemorativas en el espacio público, así como el aspecto inamovible que suele atribuírsele a las narrativas históricas.

Project for a Temporary Public Sculpture (Hiroshima) is part of an investigation that Simon Starling carried out around the political agenda behind the work of the English sculptor Henry Moore during the Cold War. A public sponsor of the Campaign for Nuclear Disarmament after the second World War, Moore nevertheless accepted the commission for a public sculpture (Nuclear Energy, 1964-66) to commemorate the creation of the first self-sustaining nuclear chain reactor by Enrico Fermi. In order to produce this work, Moore also created a scaled working-model entitled Atom Piece, of which he sold a copy to the Hiroshima City Museum.

In designing the mobile Project for a Temporary Public Sculpture (Hiroshima), Starling sought to strike a balance between the controversial Atom Piece, and two other Moore sculptures that belong to the Joseph H. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden (all of them reproduced half scale): Fallen Warrior (1957-59) and Three-piece Reclining Figure no.2: Bridge Prop (1963).

Entrepreneur Joseph H. Hirshhorn, a big supporter of Moore, forged his fortune in part thanks to the increasing sales of uranium that resulted from the nuclear arms race of the 1950s and 1960s. Hirshhorn purchased more than 55 works by Moore, which he would later donate to the North American government.

In this, as in many other works, Starling revisits art historical narratives in order to reveal the precarious balance between the official history and the interests which lie behind the art. The title, referring to a provisional public sculpture, subverts the notion of permanence distinctive of this kind of interventions in public space. It undermines as well the immovable character that is usually attributed to the historical accounts they commemorate.

holi